*

Timoteus ilmastonmuutos on ikiaikainen ja osin syklinen jatkumo, antropogeeninen lämpeämishypoteesi on SE josta kiistellään.

Ilmastotutkijat autotekniikan asiantuntijoina.

  • Opel Kadett  (lähde wikipedia)
    Opel Kadett (lähde wikipedia)
  • Toyota Auris (lähde wikipedia)
    Toyota Auris (lähde wikipedia)

YLE uutisoi, että IPCC on  havainnut autojen polttoainetalouden parantuneen nopeammin kuin uskallettiin ennustaa.

YLE mukaan IPCC antaa kiitosta autotekniikan, kuten renkaiden, aerodynamiikan ja voitelun parantumiselle.

Suurten autojen kulutus on pudonnut jopa 30%, lähes 300 grammasta 200 grammaan.

 

---------------------------------

 

Onko?

 

Esimerkiksi Tekniikan maailma testasi 2012 uusien automallien kulutuksia ja totesi todelliseen ajovastukseen perustuvat normit täyttävien mittausten antavan jopa 39% suurempia kulutuslukemia kuin autolle on ilmoitettu ja joka toimii verotuksen pohjana.

Syyksi tälle kerrotaan mm. sellainen asia, että nykyisin käytössä oleva mittausnormi sallii valmistajan itse määritellä ajovastus testattavalle mallille,

viranomaiset eivät kyseenalaista ilmoitettua ajovastusta vaan varmentavat kulutuksen sellaisenaan annetuilla arvoilla.

 

Mitä tästä mittaustandardien "evoluutiosta" käytännössä on seurannut.

 

1980-luvulla 1,6 litraiselle Opel kadetille ilmoitettiin 7,5 litran keskikulutus, autolla pääsi helposti litran alhaisempiin lukemiin.

1990-luvulla 1,6 litraiselle Opel Astralle ilmoitettiin 6,5 litran keskikulutus, autolla pääsi helposti ilmoitettuihin kulutuslukemiin

2000-luvulla Toyota Auris Hybridille ilmoitetaan 4 litran keskikulutus, autolla ei pääse helposti alle 6 litran keskikulutukseen

 

----------------------------------

 

Onko autojen keskikulutus todellakin pudonnut merkittävästi,

vai pitäisikö tarkentaa, että autoille ilmoitettu keskikulutus pudonnut reilusti yli ilmastotutkijoiden odotusten?

 

Ilmastotutkijat kehuvat autoteollisuutta-autojen päästöt vähentyvät[sic] nopeasti

http://yle.fi/uutiset/ilmastotutkijat_kehuvat_autoteollisuutta__autojen_...

 

TM testi: CO2-päästöarvot eivät vastaa totuutta

http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/tm-testi-co2-paastoarvot-eivat-vastaa...

 

Vanha auto pistää päästöissä kampihin uudelle

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka-ja-talous/vanha-auto-pist%...

 

-----------------------------------

 

Seurauksena on se, että mahdollisesti vanhan auton omistaja maksaa todelliseen kulutukseen perustuvaa päästöveroa jopa lähes puolitoistakertaisesti per hiilidioksidigramma, kuin mitä  uuden auton omistaja maksaa omastaan.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän JuSa kuva
Juhani Sademaa

"1980-luvulla 1,6 litraiselle Opel kadetille ilmoitettiin 7,5 litran keskikulutus, autolla pääsi helposti litran alhaisempiin lukemiin.

1990-luvulla 1,6 litraiselle Opel Astralle ilmoitettiin 6,5 litran keskikulutus, autolla pääsi helposti ilmoitettuihin kulutuslukemiin"

Minulla oli 1,3 litrainen kadetti, jolla pääsin pitkillä ajomatkoilla helposti alle 5,5 litran kulutukseen, arkipäivän liikenteessä tuohon 6,5 litraan kulutkseen.

Luulen, että oli todellista parantumista useimmissa automerkeissä 80-90-lukujen kulusessa.

"2000-luvulla Toyota Auris Hybridille ilmoitetaan 4 litran keskikulutus, autolla ei pääse helposti alle 6 litran keskikulutukseen"

Toyotan tavasta toteuttaa hybridi seuraa se, että se on taloudellinen ei-hybridiin verrattua ainoastaan tajaama-ajossa, jossa on paljon pysähdyksiä, kiihdytyksiä, jarrutuksia. Matka-ajossa hybridi ei säästä ollenkaan, koska moottoria ei ole optimoitu tasaiseen köröttelyyn, jonka hybridiajattelu mahdollistaisi. Jos polttomoottoria käytettäisiin aina optimoidusti vakiokierroksilla ja vakioväännöllä vain ja ainoastaan akkujen lataukseen, hybridi olisi taloudellinen myös matka-ajossa. Mutta tähän ei pyritä.

Toimituksen poiminnat