*

Timoteus ilmastonmuutos on ikiaikainen ja osin syklinen jatkumo, antropogeeninen lämpeämishypoteesi on SE josta kiistellään.

E-sarjan Mersut hengenvaarallisia

E-sarjan mersujen jousituksessa ja ohjauslaitteissa on vakavia materiaali- ja suunnittelupuutteita hieman vuosimallista riippuen.

1. Osassa E-sarjan mersuja on etujousen alempi jousilautanen korvattu laakerihelalla ja jousen viimeinen kierros on supistettu sopimaan helaan.

Jousen katkeaminen (katkeaa varoittamatta) johtaa jousen irtoamiseen ja aiheuttaa etukulman putoamisen maahan, irrallinen jousi voi myös viiltää renkaan sisäkyljen auki, auto menettää ohjattavuutensa.

 

2.  Osassa E-sarjan mersuja alapallonivelen kiinnitys alatukivarteen repeää irti varoittamatta alatukivarren sisäpuolisen piilokorroosion ja metallin väsymisen vuoksi.

-Etupyörä kääntyy voimakkaaseen haritukseen tai auraukseen ja saattaa painua vasten koria lukittuen, auto menettää ohjattavuutensa.

 

3. Osassa E-sarjan mersuja raidetangon ulomman nivelen kiinnityskierre raidetankoon voi  olla korroosion, useiden nivelten vaihtojen ja materiaalien heikkouden ja elämisen vuoksi niin väljä että raidetangon ulompi nivel irtoaa raidetangosta.

-Etupyörä kääntyy lähes täysin poikittain ohjaussuunnasta riippumatta, auto menettää ohjattavuutensa.

 

---------------------------------------------------------------

Näissä on  vuosimallieroja, esimerkiksi ainakin 2007 mallin E-mersuissa on jousilautanen jo palautettu takaisin, joten jousen irtoaminen ei ole akuutti vaara.

Suositus, E-sarjan mersujen etupään KAIKKI alustarakenteet uusitaan viiden vuoden välein tai tarvittaessa useammin.

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Mielestäni on kohtuutonta, että autovalmistajat ovat jo alkaneet leikkiä asiakkaidensa hengellä säästääkseen materiaali- ja suunnittelukuluissa, sekä nopeuttaakseen "vihreää" kiertokulkua.

Jouni Suonsivu

Ymmärtääkseni osa Saksan teollista voittokulkua, mukaan lukien nuo E-sarjan Mersut, merkitsee sitä, että kokoonpano tapahtuu Saksassa, mutta kaikki osat eivät välttämättä ole tehty länsimailla vaan esimerkiksi Itä-Aasiassa. Made in Germany on kuitenkin lopputuote.

Itse vaihdoin syksyllä kaksikymmenvuotiaaseen Citroën XM:ään, kolmelitrainen tomaattilaatikollinen, ja olen enemmän kuin tyytyväinen sisäänajetun pelini laatuun sekä ajo-ominaisuuksiin. France-Moteurilla (paikallinen Sitikka-korjaamo) arvostavat näitä 1990-luvun isoja Sitikoita mm. siksi, että vielä tuolloin ne tehtiin laadukkaasti.

Kaikki valmistajat ovat kuitenkin kustannuspaineiden kurittamia, joten monenkohan muun merkin eri malleissa piilee vaaroja, jotka odottavat esilletuloaan?

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen

Hieman erikoinen blogin aihe yleispoliittisella palstalla, ja vielä erikoisempaa pistää tuokin laatuvirhe vihreiden piikkiin. Blogissa esiintuotujen kriteerien perusteella opiskeluaikojeni Talbot oli sitten tosivihreä.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Veikkaan, että E-mersukuskeistakin suurin osa ovat autuaan tietämättömiä autossaan piilevistä vaaratekijöistä.

Olkoot aihe erikoinen tai ei, en voi pantata tällaista tietoa ja nukkua yöni hyvin.

En puhunut puolueesta, vaan vihreydestä, näitä "parannuksia" on paljolti tehty ilmasto-/ympäristömääräysten takia/avulla ja mainostetaan avoimesti vihreydellä, niin ja tietysti urheilullisuudella, enpä ole minäkään isosti nähnyt vihreän puolueen edustajia lobbaamassa laadun puolesta, vaan lähinnä kierrätystiheyden suuresta nopeuttamisesta "saastuttavien romuautojen" poissaamikseksi.

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen Vastaus kommenttiin #5

Jos Mersun etupää todella on vaarallinen, kaipa siitä tiedottaminen kuuluisi valmistajalle? Talbotia huonompi se ei ainakaan voi olla.

Vihreydellä nyt uutisoidaan jokseenkin kaikkea. Meilläkin talon autoihin tuli co2-päästörajat jota perusteltiin ympäristösyillä. Eiköhän todellinen syy ole siinä, että halutaan suosittavan autoja, joiden polttoainekulut on pienet.

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Missä määritellään että Puheenvuoro on nimenomaan yleispoliittinen palsta. Vapaavuoro on toki kepempään keskusteluun suunnattu mutta kyllä teollisen tuotteen laatuongelmat kuuluvat juurikin Puheenvuoron puolelle.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman Vastaus kommenttiin #7

autojen alustat ovat vikaantuneet aina ennemmin tai myöhemmin, mutta että samassa mallissa on alttiutta osien irtoamiselle ja nimenomaan etupyörän ei tosiaan ole mitään kepeää,
ja on se ehdottomasti tuotava julki kaikissa formaateissa vaikka olenkin ehdottoman samaa mieltä, että siitä tiedottaminen kuuluisi nimenomaan valmistajalle.

valmistajat eivät enää voi/tarvitse kiinnittää huomiotaan niinkään hintalaatusuhteeseen, vaan niiden pitää/saavat kiinnittää huomionsa hinta-päästösuhteeseen.

co2 päästöt minimoidaan ilmastonmuutosperustein jo valmistusvaiheessa mm. kierrätysmetallein jota on jo suhteessa liikaa ja tarvittaisiin uusi seostus materiaalien laadun takaamiseksi, mutta silloin se ei enää vähentäisi co2-päästöjä riittävästi, ja sama rasite vainoaa läpi koko valmistusprosessin pintakäsittelyä myöten ja ympäristölainsäädäntö on valmistajille hyvä tekosyy olla kilpailematta laadulla, eli hehkulamppuhuijauksen kaltaiselle kartellille.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Muutama kuukausi on hieman lyhyt aika arvioida laatua kokonaisuutena, mutta laatuvaikutelma on isossa kissassa hyvä
ja matkustusmukavuus lienee aivan omaa luokkaansa,
vertaa sitä sitten lähes mihin tahansa.

itse olen vuodesta 2003 ajellut vm.83 diiseli chevy el caminolla,
halvalla tuotettujen letukoiden laatuvaikutelma ei ole hääppöinen,
mutta luja kosla se silti on koska materiaaleissa ei ole säästely hiukkaakaan,
mm. nivelet ovat rasvanipoin varustettu ja niin reilusti mitoitettuja, että suurin osa on edelleen alkuperäisiä, tukivarsissa on varaa ruostua "millitolkulla" ennenkuin tilannetta pitää alkaa seuraamaan, eikä laatuteräs ihmeemmin edes ruostu,
korikin täyssinkitty ja tuohon aikaan vielä sai käyttää hyviä pohjamaaleja joten peltien ruoste alkaa vasta nyt olla ongelma, tokihan 30 vuoden ympärivuotinen käyttö ja 600tkm on jättänyt näkyvästi jälkensä.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Tehtaiden sopimusmerkkihuoltokartellien luominen alkaa olla jo niinkin pitkällä, ettei enää edes laturinhihnan vaihto onnistu ilman mallikohtaisia erikoistyökaluja,

tuiki tavallisen öljynvaihto&tarkistushuollon hinta nykyään huitelee jo useissa sadoissa euroissa koska huoltojen pitää investoida massiivisia summia valmistajien huolto-ohjelmiin ja erikoistyökaluihin.

Ei näin, ei todellakaan näin.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

Nykyisin onneksi autonvalmistajat vetävät autojaan kovin mieluusti takuukorjaukseen, varsinkin parempien merkkien kohdalla maine on tärkein.

Mersu on edelleen, ja varmaan aiheestakin laatupelin maineessa. Siitä huolimatta että nykyisin yhä useammalla on sellaiseen varaa. Muistan vielä 70/80-luvulla kun mersut oli pankinjohtajien, maanviljelijöiden, metsänomistajien ja taksikuskien tavaramerkkejä. Parempi väki taksia tilatessaan muisti mainita haluavansa nimenomaan mesen.

Niin tai näin. Vaarivainaalla oli 60-luvulla auto- ja maatalouskonekorjaamo. Jo pienenä tuo mulla takoi päähän että virheitä voi ihminen tehdä mutta italialaista tai ranskalaista autoa ei sovi hankkia :)
Olisinpa uskonut.

Näin mobiiliharrastajana sanoisin vanhempien amerikkalaisten olevan huoltoystävällisimpiä kohteita, eikä vanhoissa japseissa tai eurooppalaisissakaan valittamista ole, ehkä kaikkien varaosien saatavuutta lukuunottamatta.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Ei ole enää aihetta, kori on heikennetty keskitasolle,
alusta kenties jo alle,
muutenkin vikaantuvat tuon tuosta, tilastotkin puoltavat mutua, vaihda nivel, jarrulevyt, suutin ja korkeapainepumppu sekä tarkista polttoaine.

ulf fallenius

14 E mersua ollut vuodesta 87 eikä mitään vaaraa havaittu.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

ei havaittu, sepäs se, eivät havainneet muutkaan ennen akuuttia ohjauskyvyn menetystä.

Käyttäjän MaunuIdnpn-Heikkil kuva
Maunu Idänpään-Heikkilä

Kohta me ajetaan kaikki rättisitikoilla, mutta nehän on helppoja huoltaa ja luotettavia. Kiinalaiset ajakoon E-mersuilla.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Ei ajeta, rättisitikan teräs, pintakäsittely ym. materiaalit eivät täytä ilmastonmuutosagendan asettamia vaatimuksia. Valtiokin painostaa hankkimaan uutta "eko"kalustoa lisäämällä olemassaolevan verotusta suhteessa enemmän ja vetoaa mm. tarkoituksella erehdyttäviin kulutuslukemiin.

Toimituksen poiminnat