Timoteus ilmastonmuutos on ikiaikainen ja osin syklinen jatkumo, antropogeeninen lämpeämishypoteesi on SE josta kiistellään.

Kaikki blogit puheenaiheesta Myyntityö

Koneet korvaavat ihmisiä töissä.Jos vain suoritat, näinhän se on.

Ajatuksen virtaa... ( kirjoitusvirheitä voi olla= varmasti on )

 

Taas kerran tänään, tällä kertaa tämän päivän Iltalehdessä oli juttua miten tietokoneistuminen uhkaa kymmeniä ammatteja. Eniten on ennustettu vaarassa olevan matalapalkkaiset ja vähänkoulutetut työt, joista yksi on puhelinmyyjät tai usein tarkennettuna puhelin ja asiakaspalvelukeskusten myyjät. Tälläkään kertaa ei ollut mitään kahdesta asiasta:

Joko sitä on myyjä tai sitten ei ole

Moni uskoo liikaakin otsikon väittämään. Että myyntikyvyt olisivat synnynnäisiä, on onneksi vain legendaa. Yhtä hyvin voisi väittää, että joku on synnynnäinen hitsari, sihteeri, posteljooni, mitä vain. Että mikään kirja tai valmennus ei auta, vaan kaikki valmiudet saadaan jo syntymässä. Tietenkin ihmisten lähtöasetelmat voivat olla hyvinkin erilaisia ja matkat hyvin eripituisia. Kaikista ei tule hyvä hitsareita, sihteerejä eikä posteljoonejakaan.

Olisiko minusta huippumyyjäksi

Olen viime aikoina pohtinut, miten mahtaisin soveltua myyntityöhön. Siihen liittyen olen lukenut joitakin myyntiin liittyviä bisneskirjoja. Niiden mukaan huippumyyjäksi pääsee tekemällä kovasti töitä.

 

Suomalaiset keksi saunan - ruotsalaiset myi sen

Alussa oli vain suo, kuokka ja Jussi. Ja niin on lopussakin, joka on kohta edessä, ellei asenne muutu.

Mitä ei voi kuokkia, sahata tai hakata, ei meinaa Suomessa mitään. Kunnon työmiehet tekevät oikeaa työtä, jossa tulee hiki ja känsiä kämmeniin. Kynttilä pidetään vakan alla. Asioista ei tehdä numeroa. Ja liian pitkästä ilosta pitää tulla itku. Jos kohdalle sattuu onni,  niin sekin pitää kätkeä. Tai jos se on olemassa, niin se on aavan meren tuolla puolen, minne ei kuitenkaan koskaan pääse. Ja lopussa pitää kuolla köyhänä. Ihan niin kuin Koskelan Jussikin kuoli.

Vääristynyt kuva kaupallisuudesta

Kaiken herravihan, Cheekin ja mielikuvamainonnan keskellä suomalaisten kuva kaupallisuudesta on vääristynyt. Suomalaiset suhtautuvat paheksuvasti myyntiin silloin kun se on suoraa ja rehellistä, mutta hyväksyvät sen mukisematta kun se on salakavalaa. Vääntynyt mielikuva kaupallisuudesta vaikuttaa yhteiskuntaamme monin tavoin.

Myyjän rooli

Ratkaisija, asiantuntija, auttaja, palvelija, isä, äiti, kaveri, opastaja, neuvoja, suosittelija, parantaja, tarpeen synnyttäjä, ymmärtäjä, johdattelija, asiakkaan johtaja, jopa pelastaja tai vapahtaja. Näitä ja paljon muita olen saanut vastauksiksi myyjän roolista myyjiltä itseltään tai myyntijohdolta ja organisaatioiden johtajilta

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä